Tények az eszperantó világából

Tények az eszperantó világából

Érdemes megtanulni eszperantóul, ha utazni szeretnél?

2021. március 27. - Eszperantó

Ez attól függ, hogy miért szeretnél utazni. Ha szállodákban, ifjúsági szállókban szeretnél megszállni, s megnézni a helyi kulturális, természeti nevezetességeket, akkor nem hiszem, hogy nagy hasznodra lesz az eszperantó tudásod utazásaid során. Kulcsot szinte mindenhol, legalábbis amerre én jártam, tudsz kérni angolul, franciául vagy spanyolul, s ha ez sem elég, akkor mutogatással is megoldható a helyzet. Étteremben pedig vicces sztorik szoktak kerekedni abból, amikor az ember szimplán rábök valamire a menüben, ezt kár lenne kihagyni.

Nyelvi kifejezőkészség


Azonban én más céllal utazom (már amikor épp lehet). Én nem (csak) megnézni szeretném a helyi nevezetességeket, hanem megérteni őket.

Engem az érdekel, hogy azok, akiket más vesz körül, más történelemben nőttek fel, más az államszerkezetük, a társadalmi berendezkedésük, hogyan látják a világot, illetve hogyan oldottak meg hasonló problémákat, amiket mi is megoldottunk, s hogy értékelik a megoldásaikat. Mit vesznek alapnak, amit én nem, s mire csodálkoznak rá az én világnézetemben. Ehhez már sokkal folyékonyabb, felsőfok feletti nyelvtudás kell, egy olyan kifejezőkézség, amit más nyelvek esetén a helyieknél ritkán tapasztaltam utazásaim során.

Ha csak simán helyiekkel szeretnél beszélgetni, szeretnél elmenni az ő kedvenc éttermükbe, akkor arra is jobb megoldás volt a számomra, ha tudtunk eszperantóul beszélgetni, egyszerűen azért, mert akik beszélték, jobban beszélték a nyelvet. Persze ha csak egy adott nyelvterület érdekel, akkor a helyi nyelv elsajátítása is elég lehet. Például több nyelven is használtam Couchsurfinget, de a beszélgetés az Egyesült Államokon, Anglián, Franciaországon s Belgiumon kívül csak eszperantóul ment igazán flottul. Lehet, hogy csak én voltam peches, de amikor ugyan a házigazdám a helyiekhez képest folyékonyan beszélt franciául vagy angolul, ami azonban így is csak középfokú szintet jelentett (jóindulattal), akkor a beszélgetés nem nagyon tudott elmélyülni, inkább csak kedves mosolyokra korlátozódott. Pedig pont ezekért a mély beszélgetésekért, kapcsolódásokért utazok!


Közös pont, cinkosság

Még akkor is, ha az embernek csak 1-2 órája van beszélgetni, mert pl. épp átszáll, jól jöhet az eszperantó, egyszerűen amiatt, hogy az eszperantóval az ember egy csoporthoz tartozik, s ezáltal könnyebben megtörik a jég, kialakul a bizalom, hiába találja az ember magát a világ másik végén. Te is olyan őrült vagy, mint én, hogy drága idődet az eszperantó tanulására fordítottad? Hogyhogy, miért? Valahogy van egy cinkosság érzet, s így az ember nincs elveszve a világban, van egy kapcsolódási pont.

 

Összefoglaló

Utazáshoz csak akkor érdemes megtanulni eszperantóul, ha az ember sokat utazik különböző országokba, s utazásai során szeretne a helyiekkel beszélgetni.

A bejegyzés trackback címe:

https://tenyekazeszperantorol.blog.hu/api/trackback/id/tr1716469320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása