Tények az eszperantó világából

Tények az eszperantó világából

Utolsó kommentek:

aforizmágus 2023.04.13. 14:11:15

Az eszperantó ezzel a dologgal már elkésett, mivel ma már alapvetően angol alapon működik a tudományos élet, ezen a ynelven jelennek meg a szakirodalmak, stb. Másik dolog, hogy a szakmai angol-tudás is sokkal könnyebben elsajátítható, mint ha csak annyit mondunk, hogy "tudjon angolul". A szaknyelvi ismeret elsősorban a szakszókincs ismeretét jelenti, amihez minimális nyelvtani ismeret szükséges. Kb., mint az orvosi latinhasználatban: ott sem a latin nyelvtant nyúzzák, hanem a latinon alapuló szakszókincset. Se szeri se száma azoknak, akik remekül elvannak a szaknyelvi angol ismeretükkel, míg alig tudnak ezzel a tudásukkal szociálisan kommunikálni - DE EZ NEM IS ELVÁRÁS. Amikor egy szakember olyan panaszokkal él, mint a fenti idézetben is, akkor az azért lehet, mert rossz tanfolyamot választott, ahol temérdek felesleges dolgot kellene megtanulnia. ... Szóval a tudományos életben egyáltalán nem kellene, hogy gondot okozzon az angol nyelvtudás szükségessége, mivel már eleve nem is lehet színvonalas tudományos munkát végezni angol nyelven megszerzett szakismeretek nélkül.

Bejegyzés: Még egy érv az eszperantó tudományos hasznosságára 2.

Eszperantó 2021.07.20. 17:04:59

@midnight coder: Köszönöm szépen a megjegyzést. A pár százzal kicsit alábecsülte a számokat, most van pl egy online találkozó 1500 résztvevővel. Én meg Önnek válaszolok épp, lehet, inkább oda kéne mennem. ;)

Egyébként azzal egyetértek, hogy a jelenlegi helyzetben, ha az ember szeretné kimaxolni a lehetőségeit, akkor eszperantóul és angolul tanuljon, manapság a két nyelv nagyon másra jó.

Bejegyzés: Mi az eszperantó?

Eszperantó 2021.07.20. 17:00:53

@Benbe: @tulapruton: Ha jól értettem, Tulapruton azzal kapcsolatban írt, hogy néha ténylegesen az angol anyanyelvet létesítik előnyben az angol magas szintű tudása helyett. S ez tényleg így van, leírva vagy csak a sorok között, mint egy angol ismerősöm mesélte, mivel ő angol, ezért angoltanárként többet keresett Vietnámban, ahol tanított, s könnyebb is volt munkát találnia, mint olyan társainak, akik tényleg tudtak tanítani (mert volt pedagógus végzettségük), s hihetetlen magas szinten tudtak angolul, csak hát nem angol volt az anyanyelvük.

@tulapruton: Ilyen álláshirdetésekre gondolt, mint pl ez? www.linkedin.com/jobs/view/2654519027/ Ha jól tudom, ezeket be lehet jelenteni valahol az ombudsmannál, mert az anyanyelv megkövetelése diszkriminatív, az anyanyelvi szintű nyelvtudás megkövetelése már nem az.

Egy ezzel foglalkozó közgazdász ki is számolta, hogy mennyit adakoznak a többi EU-s országok az Egyesült Királyságnak csak azzal, hogy az angolt használják, s ha jól emlékszem, évente nagyságrendileg annyit, amennyit egyszeri alkalommal az EU kifizetett, hogy Ciprust kihúzza a slamasztikából. Az egyikből ügy lett, a másikat viszont évente fizetjük. Itt a link az eszperantó nyelvű Wikipedia cikkhez: eo.wikipedia.org/wiki/Raporto_Grin

Bejegyzés: Még egy érv az eszperantó tudományos hasznosságára 2.

Eszperantó 2021.07.20. 16:46:41

@Benbe: @tulapruton: A kommentjeikben mind a ketten megjegyezték az angol esetén azt, hogy a kisgyermekkori körülmények mennyire fontosak. Benbe szerint felesleges később megpróbálni megtanulni angolul, mert úgyse fog menni. Azaz mind a ketten arról írtak, hogy mennyire fontos a mai világban, hogy az ember kisgyermekkorában megtanuljon angolul.

Namost, arról, hogy ki milyen körülmények közé születik, a kisgyermekkori környezetéről nem az illető tehet, az ember anyanyelve, ugyanúgy mint pl. a bőrszíne, nem választott tulajdonság. Tehát nem az ő szabad választása, viszont a jelenlegi helyzetben behozhatatlan előnyökkel jár, ha valaki angol környezetbe vagy olyan családba született, ahol van erőforrás az angol nyelv tanítására.

Az eszperantót azonban felnőttkorban is el lehet sajátítani anyanyelvi szinten. Azaz az eszperantó használatával megszűnne ez a születési helytől, gyerekkori körülményektől függő alapvető, behozhatatlan igazságtalanság.

Bejegyzés: Még egy érv az eszperantó tudományos hasznosságára 2.

Eszperantó 2021.07.20. 16:36:35

@buszrajongó: Ha jól vettem ki a megjegyzéséből, három érve volt. Ezekre pontokba szedve válaszolok.

1. Ön érve 1: Az eszperantót nem könnyebb megtanulnia nem-európai nyelvet beszélőnek, mint más nyelvet.

Válaszom: Könnyűségről nem tudok nyilatkozni, de hogy kevesebb erőforrást igényel, azt bizonyítja, hogy Magyarországon (a magyar nem indo-európai nyelv) sokan a diplomájuk megszerzése érdekében tanulják meg (amikor épp nincs nyelvvizsga-amnesztia). De itt össze is foglaltam, hogy az eszperantó milyen tulajdonságai miatt lehet az, hogy kisebb erőforrás-befektetéssel is megtanulható, mint más nyelvek: tenyekazeszperantorol.blog.hu/2021/03/23/miert_lehet_relative_gyorsan_megtanulni_eszperantoul.

2. Ön érve 2: Hasznosság hiánya - kolonializmus.

Válaszom: A hasznossággal kapcsolatban is írtam már, s igen, én is másra használom a nyelveimet, mert másra hasznosak. Pl: tenyekazeszperantorol.blog.hu/2021/03/27/erdemes_megtanulni_eszperantoul_ha_utazni_szeretnek
Kolonializmus: van, aki így gondolja, van, aki pedig úgy gondolja, hogy az eszperantó pont nem a kolonializmus nyelve, megoszlanak a vélemények.

3. Ön érve: az r kimondhatatlan a kínaiak számára.

Válaszom: az eszperantó többféle r-t is elfogad, s az, hogy csak 28 hangot kell megtanulni, ráadásul az, hogy 1 betű egy hang, sokat segít a tanulhatóságán. Illetve nekem nem tűnt úgy, hogy konkrétan az r-hanggal lett volna gondjuk a kínai eszperantóul beszélőknek, de lehet, ez csak az én figyelmetlenségemet jelzi.

+1 Ön kérése: "A magam részéről csupán annyit kérek, hogy ne tessék mondvacsinált, hajánál fogva előrángatott, könnyedén cáfolható csacsiságokkal megindokolni az eszperantó oktatásának szükségességét."

Válaszom: Szerintem a szükségességéről nem beszéltem, csak arról, hogy hasznos lenne.

+2: Az Ön kérése: "Aki akarja, tanulja, de ne kényszerítse senkire!"

Válaszom: Hm, ez a mondata elgondolkodtatott, hogy miért lehet, hogy van olyan nyelv, aminek a kényszerítését viszont elfogadjuk?

S erre: " Akinek szimpatikus, és szívesen tölti vele az idejét, az miattam igazán ne fogja vissza magát, ellenkezőleg! Magam is kívánok neki a tanuláshoz jó egészséget és sok sikert!" - köszönöm szépen, s viszont, Önnek is. :)

Bejegyzés: Még egy érv az eszperantó tudományos hasznosságára 2.

Eszperantó 2021.07.20. 15:38:41

@Androsz: Köszönöm szépen a megjegyzést. Itt írtam kicsit hosszabban arról, hogy miért tart rövidebb ideig megtanulni az eszperantót: tenyekazeszperantorol.blog.hu/2021/03/23/miert_lehet_relative_gyorsan_megtanulni_eszperantoul . Nekem a szókincs megtanulásában hihetetlen sokat segített, hogy egy szótőből rakat szót lehet logikusan képezni, s így nem kell őket bebiflázni.

S ha ez nem lenne meggyőző, hogy számottevően rövidebb idő alaltt meg lehet tanulni eszperantóul, mint más, Magyarországon tanított nyelveket (kivéve a beást): Magyarországon nem azért a 3. leggyakoribb nyelvvizsga, mert annyira tanítanák az iskolában, hanem pont azért, mert akinek évek alatt nem ment egy iskolában tanított nyelv elsajátítása, de a diplomához, doktorihoz minden mása már kész, annak az eszperantó egy időhatékony mód, hogy a nyelvi feltételeket is teljesítse.

Igen, teljesen egyetértek, hogy a kulturális tehetetlenség igen nagy.

Ezt írta: "A kínaiaknak, ha már szóba került, az angol és az eszperantó egyformán nehéz." - én pont mást hallottam kínaiaktól, japánoktól és koreaiaktól. Az r-rel kapcsolatban: az eszperantóban többféle r-t is elfogadnak (az eredeti definíció szerint: angol, francia, német, lengyel és orosz r is r az eszperantóban. A logikával kapcsolatban pedig azt hallottam, hogy az eszperantó nyelvtana és a kínai nyelvtan nagyon hasonlít egymáshoz, így gondolom a logikája sem annyira nehéz.

Még egyszer köszönöm szépen a megjegyzését, s hogy elolvasta kis szösszenetemet.

Bejegyzés: Még egy érv az eszperantó tudományos hasznosságára 2.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.07.18. 17:29:01

"az eszperantót 5-10-szer rövidebb idő alatt el lehet sajátítani"

Ezt vitatom. Nincs ilyen óriási különbség. Fiatalkoromban ötletszerűen tanultam eszperantóul, a szókészlet megtanulása éppúgy munkaigényes dolog, mint más nyelvnél, csak valamivel könnyebb azoknak, akiknek van már egy kis nyelvi műveltsége. Azt megtanulni pedig, hogy hogyan legyenek a mondataink kifejezőbbek, kevésbé csikorgóak, számottevő munkát igényel, amit csak élő szöveg hallgatásával vagy olvasásával lehet megkezdeni.

Én mérsékelten, de híve vagyok az eszperantónak, de éppen ezért nem esem túlzásba, ha az előnyei és erényei kerülnek szóba. Jó ötlet volt, nem is szabad veszni hagyni az eddig felhalmozott irodalmát, de a világ másfelé fordult, nem vált valóra Zamenhof álma, másképp alakultak a dolgok. Ahogy volt már műveltségi alapnyelv a görög, a latin, a francia, a német, most az angol uralkodik, és a kulturális tehetetlenség igen nagy, még bizonyára évtizedekig megmarad az uralma, legalább.

A kínaiaknak, ha már szóba került, az angol és az eszperantó egyformán nehéz. Számukra idegen logikájú nyelvek, és mindkettőben ott van az a bizonyos r betű. Az angol sok ország hivatalos nyelve már, ez előny a terjedéséhez, még akkor is, ha a volt brit gyarmatokon olyan eszméletlen dialektust beszélnek, amelynek a megértését külön tanulni kell. (Hogy az angol valójában NEKIK sem könnyű, azt bemutatja ennek a videónak a döbbenetes első fél perce: www.youtube.com/watch?v=4hCjGaw1ApM)

Bejegyzés: Még egy érv az eszperantó tudományos hasznosságára 2.

buszrajongó 2021.07.16. 20:16:21

A bullshitgenerátor megint bekapcsolva maradt. Hogy könnyebb lenne megtanulni mint más nyelvet? Hát, európai anyanyelvet beszélőknek biztosan, csak az a baj, hogy az emberiség többsége nem ilyen. Mennyivel is könnyebb megtanulni ezt a mégiscsak európai nyelvet egy kínai vagy bantu nyelvet anyanyelvként beszélő embernek, mint az angolt vagy a franciát? Semmivel. De ha valamelyest könnyebb is, utóbbiak jóval hasznosabbak, hiszen világnyelvek, a világ minden részén elboldogul velük az ember, míg az eszperantót ugyancsak mindenhol beszélik, de sehol sem többen a lakosság egy százalékánál. Az eszperantó egy érdekes kísérlet volt az emberek közötti nyelvi és kulturális gátak leküzdésére, de utópia maradt, több okból is. Az egyik a harmadik világ lakosságának értetlensége. Mivel az eszperantó szókincsében és nyelvtanát tekintve is egyértelműen európai nyelv, így a harmadik világ lakóinak nehéz megmagyarázni, hogy miért kell már megint - mint a történelemben oly sokszor - a Nagy Fehér Főnök hülyeségéhez alkalmazkodni, és a széles körben elterjedt, és éppen ezért hasznos angol helyett egy teljességgel haszontalan "rétegmyelvet" tanulni. A másik nagy probléma, hogy Zamenhof nagyon csúnyán megfeledkezett a kínaiakról, de nemcsak róluk, hanem úgy általában a kelet-ázsiaiakról. Ezen nyelvek nem tartalmazzák a mi r betűnk jelölte hangot, így ezen nyelvek anyanyelvi beszélői vagy egyáltalán nem vagy nagyon nehezen tudják ezt a hangot kiejteni. "Mindössze" az emberiség negyven százalékáról van szó! Ehhez képest már a nyelv nevében is benne van ez a hang... Na, ennyit a könnyű megtanulhatóságról---

Éppen ezért kéretik nem adni olyan hülye címet a posztnak, hogy "Még egy érv az eszperantó tudományos hasznosságára." Emellett nemhogy "még egy", de egyetlen érv sem létezik. Racionálisan érvelni legfeljebb az eszperantó ELLEN lehet, mellette nem. Az eszperantó egy hobbinyelv, semmi más. Akinek szimpatikus, és szívesen tölti vele az idejét, az miattam igazán ne fogja vissza magát, ellenkezőleg! Magam is kívánok neki a tanuláshoz jó egészséget és sok sikert! A magam részéről csupán annyit kérek, hogy ne tessék mondvacsinált, hajánál fogva előrángatott, könnyedén cáfolható csacsiságokkal megindokolni az eszperantó oktatásának szükségességét. Semmiféle ilyen szükségszerűség nem létezik. Aki akarja, tanulja, de ne kényszerítse senkire!

Bejegyzés: Még egy érv az eszperantó tudományos hasznosságára 2.

Benbe · http://www.benbe.hu 2021.07.16. 17:13:35

@tulapruton: I don't think the English language is the problem, rather the kind of example you gave in your comment. Those Hungarian high school graduates that speak English already all have significantly higher skills in almost all academic areas than the average British or American high school grad. Most of the Hungarian students that for some reason don't learn English could also compete well at the universities and in their later careers as well.
It's a fantastic thing that by being able to speak English one can access basically all information, all services, communicate with almost everyone on the planet. Anyone who doesn't learn English is just making up excuses and in the long run get themselves rid of a lot of money, a lot of opportunities, and in fact will have other skills reduced too. To excel in any topic, you have to be able to read about it in English. If you don't, you will not know what others do.

Being a "professional English" is a well known phenomenon, there are also professional Hungarians out there, although in much lower numbers. But the truth is that you can compete with native speakers anywhere. I know people who, as a Hungarian, teach English langugae at the Oxford University. Obviously, you have to speak English at a given level to be allowed to do that.

Bejegyzés: Még egy érv az eszperantó tudományos hasznosságára 2.

Benbe · http://www.benbe.hu 2021.07.16. 16:59:48

This is batshit crazy. Everyone should learn English in childhood as that is the universal language on this planet. After that they can focus on their research or whatever. There is no reason for an adult scientist to spend time learning English (or any other language, by the way), as that is far too late for that. You can't even become a scientist without reading tons of articles already written in English.
In the developed countries where becoming a scientist is an option for students most people speak perfect English by the time they start attending university. This is only a problem in Hungary, where the average highschooler thinks there is no need to learn languages whatsoever.

Bejegyzés: Még egy érv az eszperantó tudományos hasznosságára 2.

tulapruton 2021.07.16. 16:38:00

És akkor nem jutna versenyelőnbyhöz az angol nyelvű társadalom sem, mert jelenleg nekik (nem csak a tudományban, hanem semilyen más téren) nem kell nyelvet tanulni. Ez hihetetlen erőforrás megtakarítás ezeknek az országoknak. Az is diszkriminatív minden más embernek, hogy etnikai-faji alapon meg tudnak élni tisztán abbóől, hogy angol nyelvűek. Rengeteg olyan munkahely van (hostel, nyelviskola, turizmus, stb.) ahol angol anyanyelvűeket keresnek. És semmi más dolguk nincs, mint az anyanyelvükön beszélnek. Van olyan ismerősöm, aki azt dolgozza, hogy főállású angol. Pár évente vándorolo országról országra, és az a munkája, hogy angol. Nyelviskolákban, itt-ott lényegében a születése okán (hogy Nagy-Britanniában született) sokkal jobban megél, mint sok magyar vagy bárki egyéb), aki a nemzetiségén kívül még mást is dolgozik.

Bejegyzés: Még egy érv az eszperantó tudományos hasznosságára 2.

midnight coder 2021.06.15. 10:13:43

Ez a vonat már rég elment. Már csak pár száz szerencsétlen foglalkozik ezzel a marhasággal, akinek esze van az angolt tanul.

Bejegyzés: Mi az eszperantó?

Szilvási.László 2021.06.11. 00:11:34

Nem kötözködni akarok, de a bevezetődben te magad írtad, hogy " nekem is nagyon nehéz volt hiteles információhoz jutni az eszperantóval kapcsolatban" - de a névtelen, anonim blog ugyanezt az utat járja, nem hiteles... :-(

Egy kapcsolattartási ímél-cím feltüntetése pedig nem oldja fel a névtelenséget, de esetleg segítség lehet mindenféle olyan segítő információ elküldésére, ami nem feltélenül igényel közvetlen nyilvánosságot, hanem inkább segíti a szerkesztői munkát... – Szerintem hasznos volna, és esetleg én is élnék vele alkalomadtán... :-)

Bejegyzés: Miért "Tények az eszperantóról" a blog címe?

Szilvási.László 2021.06.10. 23:57:00

Kár, hogy nem mentél bele az eszperantó mozgalom és az eszperantóul beszélők halmazának a különbségébe, mert ez egy érdekes téma. A Prágai Nyilatkozat létrejötte is érdekes esemény volt, hiszen előtte az eszperantó közösség csupán az első kongresszuson, 1905-ben foglalkozott a "kik vagyunk mi" kérdéssel, de a világ azóta nagyot változott.

A központi portálon, a www.eszperanto.hu/prago.htm alatt is olvasható a nyilatkozat, ami a megjelenése utáni 1-2 évben zajló vitát váltott ki, de mára ez már lecsendesült, ma már gyakorlatilag mindenki elfogadja, hogy az első UK meghatározásánál ("eszperantista az, aki beszéli a nyelvet") sokkal árnyaltabb a kép.

Bejegyzés: Mi is az eszperantó mozgalom célja?

Eszperantó 2021.05.31. 19:04:43

@eventoj: Köszönöm szépen a megjegyzést, az ötleteket és hogy megosztotta velem a véleményét. Kapcsolatot fel lehet venni a blog.hu felületén keresztül. A névtelenséggel kapcsolatban értem a hozzáállását, azonban a választásom nem a névvel blogolás és a név nélkül blogolás között, hanem a név nélkül blogolás és a nem blogolás között van, s én inkább blogolok.

Bejegyzés: Miért "Tények az eszperantóról" a blog címe?

eventoj 2021.05.31. 12:53:03

Érdeklődéssel olvastam a blogot, de hiányolom a hús-vér személyt mögötte. A hitelességhez nagyon kellene egy személynév (nem álnév vagy becenév, hanem rendes személynév, mint a komolyabb újságíróknál), és alapvetően kellene egy kapcsolatfelvételi ímél-cím is.

A tartalomhoz esetleg érdemes elmélyedni a www.eszperanto.hu "apróbetűs" oldalaiban (pl. magyar1.htm vagy egyeb.htm oldalról indulva) - és érdemes követni a fészbukos Virtuális Eszperantó Klubban megjelenő információkat.

Bejegyzés: Miért "Tények az eszperantóról" a blog címe?

Eszperantó 2021.05.05. 13:35:16

@МАХVАL bircaman közíró: Azt értem, hogy Ön ezt írja, s ismétli, amit nem látok, hogy ezt a véleményét milyen tényekre s logikai érvekre alapozza.

Az általam ismert (s fentebb megosztott) tények pont, hogy a véleményének a megalapozatlanságát mutatják.

Amit tudunk, hogy a nyelvtudás, a nyelvi szint, amit el kell az adott nyelven érni, hogy az ember sikeresen letegye a nyelvvizsgát, nagyon pontosan szabályozott, alapfokú nyelvvizsga esetén ez a B1-es, középfokú nyelvvizsga esetén B2-es, felsőfokú nyelvvizsga esetén a C1-es szint, nyelvtől függetlenül.

Bejegyzés: A szolgálólány meséiben csak az emberek fele nem olvashat szabadon híreket

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.05.05. 13:08:04

@Eszperantó:

Értsd meg: a cigány/eszperantó nyelvvizsga letétele csupán a vizsgára való felkészülést takarja, bemagolása ez pár mondatnak, nincs mögötte valós tudás.

Bejegyzés: A szolgálólány meséiben csak az emberek fele nem olvashat szabadon híreket
süti beállítások módosítása